onsdag 5. juni 2013

Iskaffe- tid!


Varme sommerdager gir meg skikkelig iskaffe-kick! -En vane som kan bli en smule dyr i lengden, så jeg har eksperimentert meg frem til en god hjemme-oppskrift. (Hvor det var snakk om espresso i så store mengder at jeg knapt sov noe i løpet av en hel natt...) Men jeg kan likevel fastslå at det var verd det! For etter snart fire år i Drammen er det ikke mye jeg savner fra Oslo, bortsett fra kanskje akkurat iskaffen fra Mocca på Frogner med crunchy is- jeg har fortsatt til gode å finne en like god variant her! Men hjemmelaget iskaffe med hele isbiter funker også;

Siden jeg ikke er i besittelse av noen fancy kaffemaskin må jeg lage på "den tungvinne" måten: 
Espresso laget på espressokanne, som jeg rører ut med brunt sukker (ca. 1 ts pr. drikk) mens den ennå er varm. La den stå i kjøleskap til den blir kald, lag gjerne kvelden før, så du har til dagen etter! Så steamer jeg melk med en enkel melkeskummer, og har i isbiter. For en ekstra (farlig!) god ismocca har jeg i sjokoladesaus og en dæsj feit og god helmelk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...