torsdag 22. september 2011

CONTAINER-KUPPET!

Jeg er en av de (hvis det finnes fler av oss..?) som synes det høres nesten kvalmt idyllisk usannsynlig ut, når jeg leser i interiørmagasiner at noen "bare fant" eller "ramlet over" et fullverdig sett på seks Arne Jacobsen Syver- stoler som tilfeldigvis bare lå og slang i en container. For det tror jeg ikke noe på!!! Jeg tror de har saumfart lauritz.com- det er det jeg tror! Jeg har hvertfall ikke for vane å saumfare containere, selvom det av og til kan være fristende å sjekke om det skulle ligge å skjule seg en aldri så liten skatt slik man leser om i bladene.

Men denne lille gyngehesten fikk vi av snille Tante Helene- som nettopp ved en tilfeldighet reddet den fra den sikre containerdøden.. Jeg ser for meg at denne lille hesten har gynget og gynget små barn og lokket fram små smil opp gjennom hele 70, 80, 90 og 2000 -tallet, og kanskje tilbragt de siste 10 år på et loft, i en kjeller eller i en bod..Men nå har den altså fått nytt liv i ny drakt her i Syrinveien 3- og vil med sikkerhet gynge videre i noen år til, før den kan nyte en velfortjent pensjonist-tilværelse som et fint, lite møbel!
"Ny" gyngehest med dekorpair og ny farge.
Slik så hesten ut før forvandlingen. Den var like populær  i sin gamle drakt, men mor synes ikke den passet inn med resten av interiøret...
Hesten ble først pusset ned og grunnet med heftegrunn
Dekorpapir fra min nye favoritt, Bungalow, kjøpt i København. Jeg brukte Decoupage Varnish/Glue fra Panduro Hobby til å feste papiret.
Hesten ble malt i fargen "Alladin", rett og slett fordi det var igjen en liten slant fra da vi malte en vegg på Oscar sitt rom i sommer. Har skrevet om fargen i et tidligere innlegg-  en farge jeg er meget fornøyd med, som er en litt "skitten-grums-grå" lyseblå.
Den største utfordringen var til å skjære til en fin kant med tapetkniven. Også i dette tilfellet viste det seg at det var for mye pirkearbeid for en utålmodig sjel og igjen var det andre i huset som måtte komme til unnsetning.. Men det ble fint til slutt! Skal pensle et lag med den geniale Decoupagen oppå papiret også, så papiret får et lag beskyttende coating.
Og vips- fiks ferdig gyngehest! Holdt på på si i en fei, men det hadde vært å dra på litt- hele prosjektet  tok jaggu en hel sommer og var litt av en tålmodighetsprøve. Og nå står nye prosjekter for døren; i de nærmeste ukene skal de gamle vinduene skiftes ut, stuen og kjøkkenveggene males, og i tillegg har jeg et nytt svart- hvit foto- prosjekt på gang! Så følg med her på Syrinveien 3!

5 kommentarer:

  1. Hi, hi takk:-) Etterpå kommer du jo og ser på den!

    SvarSlett
  2. Likte den både før og etter "oppussingen" - superlekkert!

    SvarSlett
  3. Det var jo kjempesmart!
    Klem Tonje

    SvarSlett
  4. Tusen takk! Måtte få noe litt "ekstra" i tillegg til malingen, og tapet-papiret var jo helt genialt;-)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...